adwokat toruń zrzeczenie się spadku podstawy dziedziczenia
Opodatkowanie spadku – porady prawnika
Kwiecień 11, 2017
prawnik toruń adwokat z torunia alimenty długi
Adwokat w sprawie o alimenty pomoże nam wyjść z trudnej sytuacji
Kwiecień 16, 2017

W jakich sprawach pomaga notariusz?

kancelaria notarialna Toruń notariusz poświadczanie dokumentów

Z jakimi sprawami trzeba udać się do kancelarii notarialnej?

W Polsce osoba pełniąca funkcję notariusza zajmuje niezmiernie istotną pozycję, bo wcale nie jest tylko – jak to się często stwierdza – „osobą zaufania publicznego”, ale też kimś, kto bezbłędnie orientuje się w meandrach prawa. Rejent jest zatem pracownikiem publicznym – podobnie jak mundurowy – oraz jego zadaniem jest dbanie o interesy Klienta. Do kancelarii notarialnej zazwyczaj wędruje się z określoną sprawą i należy przynieść ze sobą wszelakie niezbędne dokumenty. Te, jakie będą przez niego skonstruowane są uznawane jako dokumenty urzędowe i posiadają tzw. moc prawną. Innymi słowy, to co zostało w takich aktach prawnych ustanowione wchodzi w życie. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, że do kancelarii notarialnej bezwzględnie trzeba zabrać, przykładowo umowy dotyczące majątku, umowę o podziale majątku czyli umowę nabycia działki.

Najważniejszym posłannictwem notariusza jest podejmowanie działań zgodnie z imperatywami prawa, jednomyślnie ze zdobytą widzą oraz umiejętnościami. Absolutnie nie może stąd dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy rejent z rozmysłem wykorzystuje swych Klientów wprowadzając liczne „przeoczenia” i manipulacje. Każdego urzędnika zaufania publicznego dotyczy Kodeks Etyki Zawodowej, który starannie określa to, jak notariusze koniecznie muszą postępować.

Umowy, które przygotowujemy samodzielnie, przykładowo umowę podnajmu działki, pismo o pełnomocnictwie albo zaświadczenia o wysłaniu darowizny, w sumie nie są objęte przymusowym akceptowaniem przez rejenta. Najczęściej występuje w odpowiednich miejscach pieczątka notarialna, jeśli zależy nam na tym, żeby podnieść rangę oraz rzetelność przekazanego dokumentu. Ściślej mówiąc – w ogóle nie ma takiego obowiązku, nie powinniśmy martwić się o kolejne potwierdzenia.

Nasze prawo przewiduje też takie okoliczności, w jakich rejent jest zwyczajnie nieunikniony. Można do nich zaliczyć akty, które bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

W dalszej części artykułu przedstawione zostały wybrane z dokumentów:

Oświadczenia kupna i odsprzedaży jakichkolwiek nieruchomości – kamienic, domków jednorodzinnych, działek budowlanych, terenów rolnych, działek wypoczynkowych etc.

Przesłanie darowizny, w przypadku kiedy darowizną jest nieruchomość

Sprzedaż prawa do lokalu spółdzielczego

Umowa rozdzielczości majątkowej, a więc tzw. intercyza

Rozdział spadku, jeśli w jego skład wchodzi dowolna nieruchomość

Dokumenty dla spółek, np. zbycie udziałów

Wymienione u góry dokumenty powinny mieć stanowczo pieczątki i autograf notariusza. Inne nie muszą posiadać kształtu aktu notarialnego, wolno spisywać je w niezależny sposób. Warto pamiętać, że wyłącznie umowy zatwierdzone przed rejentem naprawdę są zgodne z prawem.

Jeśli mamy na względzie spółki handlowe, wówczas koniecznie muszą one podpisywać w obecności rejenta, m.in. zmiany w zarządzie, dokumenty tyczące się funduszu zakładowego, dokumenty dotyczące zdobycia poprzez współwłaściciela danej części udziałów.

Skonstruowanie umowy w Kancelarii Notarialnej oraz opatrzenie jej pieczęcią i podpisem rejenta podlega właściwym stawkom. Są one dość wysokie, ale zależne są głównie od wartości przedmiotu umowy. W przypadku kiedy ktokolwiek planuje sprzedać rezydencję wartą kilka milionów złotych, wtedy powinna liczyć się ze sporymi opłatami. Ostateczna taksa jest wyznaczona poprzez Ministra Sprawiedliwości, lecz naprawdę jest ona okazała. Notariusze wcale nie są przymuszeni do stosowania najwyższych odpłatności, zaś co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich zmniejszenie. Do notariusza idziemy zwłaszcza w niezmiernie istotnych sytuacjach, zatem tych które wymuszają pokwitowania poprzez osobę trzecią lub zamierzamy przechować ogromną ilość pieniędzy.

Czy są jeszcze inne odpłatności oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, iż rejent musi koniecznie otrzymać za własną działalność honorarium, musimy zapłacić podatek, przykładowo od czynności cywilnoprawnych i uiścić opłaty sądowe. Kwoty te są przekazywane poprzez rejenta odpowiedniemu urzędowi skarbowemu albo sądowi. Na każdym dokumencie wystarczy dokładnie skontrolować, co należy spłacić. Niezwykle często Klienci telefonują do Kancelarii w Toruniu i zamierzają ekspresowo otrzymać informacje dotyczące tego, ile konkretnie co będzie kosztować. Jedynie w wypadku taksy notarialnej jest szansa negocjacji opłaty, ponieważ na różne inne należności rejent po prostu nie ma wpływu.

Jakich działań nie może podejmować się notariusz?

Głównie – rejenci ogólnie rzecz ujmując nie mogą podejmować się działań, które przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w pełnieniu zadań osoby zaufania publicznego. Notariusz wcale nie może więc zajmować się sprzedawaniem czegokolwiek, pośrednictwem (m in. w sprzedaży mieszkań) czy doradzaniem w interesach.

Po drugie – absolutnie nie powinien podejmować pracy bez aprobaty izby notarialnej, ma prawo jednakże wybrać zawód nauczyciela akademickiego, pracownika w szkole bądź będącego skupieniem obu.

Po trzecie – pod wspólną nazwą ma możliwość realizować swoje cele kilku rejentów (np. w formie spółki cywilnej) niemniej z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeżeli zamierzasz wiedzieć dużo więcej, wejdź w link po prawej stronie – Notariusz Toruń

Strona używa cookies
Ok