Dentysta
Luty 2, 2021
Sprzedaż lub najem nieruchomości dzięki przedstawicielowi biura nieruchomości
Luty 15, 2021

Dlaczego warto założyć osobisty e-podpis ?

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Sieć oferuje ciągle ogromną ilość możliwości, posługując się nim możemy wykonać wiele spraw, też urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można przede wszystkim stosować 2 rodzaje uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany lub podpis kwalifikowany.

Obie te alternatywy stworzono do zastąpienia dotychczas używanego podpisu ręcznego. Choć nie usuwają go na stałe, dla znacznej ilości osób używanie elektronicznych wersji potwierdzenia tożsamości jest wygodniejsze i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zwykle wiąże się z wypełnianiem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych sposobów umożliwia zredukowanie czasu, który do tej pory każdy musiał poświęcić, żeby dotrzeć do urzędu, zazwyczaj także poczekać w kolejce, a następnie załatwić potrzebne sprawy. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, te same sprawy można wypełnić bez opuszczania mieszkania.

Co wybrać? Profil zaufany czy podpis ?

Od razu należy podkreślić, że podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym warto najpierw zastanowić się, w jaki sposób będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można używać tylko w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ePUAP, ZUS albo CEIDG. Elektroniczny podpis ma natomiast szersze funkcje, co sprawia, że spora część właścicieli firm go preferuje. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy dokument, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw z urzędu przez elektroniczny podpis można sygnować także na przykład e-malie, umowy i kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a certyfikatem kwalifikowanym jest to, że profil jest w pełni darmowy, natomiast za certyfikat kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego większe zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, ale można go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany okaże się całkowicie wystarczający. Z kolei e-podpis okazuje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, rozkładając kwotę na pełen czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi bazę sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis tworzony jest przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Korzyści uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Obok identycznego wykorzystania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  umożliwia także dopełnianie wielu innych formalności. Dla przykładu przez osobisty certyfikat kwalifikowany m.in. można sygnować i wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty i brać udział w przetargach i aukcjach w Internecie. Obok tego umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy sygnowaniu wszelkich istotnych dokumentów i ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć osobisty e-podpis?

Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane rozprowadzane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej znanych jest podpis Eurocert. Żeby zdobyć podpis elektroniczny należy nabyć w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i program, przy tym określając, na jak długi czas ważności podpis będzie nam niezbędny. Po otrzymaniu kompletu, należy zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby partnera sprzedaży, w którym przeszkolony pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko takim sposobem certyfikat stanie się aktywny i możliwy do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość i potwierdzenie zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

Jak korzystać z podpisu elektronicznego?

Od momentu instalacji oprogramowania na komputerze i aktywacji podpisu elektronicznego, przez potwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Sama obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Trzeba podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a potem przez program widoczną funkcją „podpisz” nanieść na wybrany dokument elektroniczny podpis, postępując zgodnie z wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Choć osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis elektroniczny zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy innymi osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny Toruń

Strona używa cookies
Ok